Odchudzanie zaczyna się w głowie?

By 15 listopada 2016Czy wiesz..
overweight woman with tape measure around waist
Want create site? Find Free WordPress Themes and plugins.

Proces odchudzania, to zawsze trudny, pełen wyrzeczeń okres w życiu każdej odchudzającej się osoby. Zmieniamy postrzeganie siebie, swojego ciała. Pracujemy nad sobą nie tylko pod kątem fizycznym, ale również psychologicznym. Zaczynamy od dnia pełnego postanowień: od dziś zaczynam dietę, koniec z słodyczami, będę ćwiczyć 5 razy w tygodniu. Niestety same postanowienia, bez odpowiedniego planu działania, bez odpowiednio zbudowanej motywacji
nie przyniosą oczekiwanych efektów. Odchudzanie to nie tylko dieta, ale również odpowiednie nastawienie, ciężka praca nad samym sobą.

Zacznijmy od genezy Twojej otyłości. Czy kryją się za tym schorzenia metaboliczne? Czy może od zawsze byłeś/łaś większa niż inni? Trzeba odpowiedzieć sobie na pytanie, kiedy nastąpił wzrost masy ciała i dlaczego? Jaki etap Twojego życia miał największe znaczenie w dążeniu do otyłości i co się w nim zmieniło? Czy jest ktoś kogo za to winisz? Pomyśl, porozmawiaj o tym – skonfrontuj się z przeszłością. Niejednokrotnie obwiniamy swoich
rodziców, kogoś kto nauczył, wpoił w nas nieprawidłowe nawyki żywieniowe. Życie jest jedno, należy o nie zadbać, zostawić przeszłość za sobą i ruszyć dalej do przodu.
Musimy zaplanować nasz etap odchudzania, najlepiej pod okiem specjalisty lub zespołu specjalistów którzy są w stanie nam pomóc, wskazać kierunek. Należy kierować się racjonalnym myśleniem, realnie postawionym celem : Nie przytyłaś/eś 50kg w ciągu miesiąca więc nie oczekuj że zgubisz ten balast, w postaci tkanki tłuszczowej, w 2 miesiące.

Postawienie sobie realnego celu, a także realnego czasu wykonania pomoże nam w wytrwaniu w długotrwałej terapii. Powolna redukcja masy ciała, bezpieczna, pozwoli na trwały ubytek w obrębie tkanki tłuszczowej. Trwały – to znaczy bez efektu jojo.

Ubytek 10% masy ciała u osoby otyłej znacznie poprawia jakość życia, wyniki badań laboratoryjnych ale również samopoczucie, zwiększenie pewności siebie, otwartość na ludzi.
Zastanów się co jest dla Ciebie ważne, co jest dla Ciebie motywacją. Dobrze jest mieć parę czynników: po pierwsze zdrowie, wygląd, wzrost kondycji fizycznej a także: wymiana garderoby, wymarzony rozmiar ubrań, satysfakcja z osiągniętego celu. To wszystko nas motywuje, natomiast każdy z nas ma swoje indywidualne czynniki motywujące, które silnie działają na naszą psychikę i wytrwanie w diecie.

Bardzo ważne jest otoczenie, to czy jest ktoś kto Cię wspiera. Bardzo często do naszych gabinetów przychodzą małżonkowie, mama i dziecko, przyjaciele. W grupie, z drugą osobą która przechodzi przez to co Ty, jest łatwiej. Jeżeli nie masz takiej osoby, są bardzo często organizowane grupy wsparcia dla osób otyłych, w trakcie terapii odchudzania. Wymiana spostrzeżeń, odczuć i problemów związanych z dietą, fakt że nie tylko Ty masz z czymś
problem, że oprócz Ciebie jest grono ludzi z takim samym problemem. Dodaje to otuchy i wiary że jeżeli komuś się udało, to Tobie też się uda. Taka strategia oparta na drugiej osobie jest bardzo owocna, silnie motywująca. Osoby najbliższe powinny czynnie brać udział w Twoim odchudzaniu, nawet jeżeli same nie chcą się odchudzać.

Porozmawiaj z nimi, powiedz że jest to dla Ciebie ważne, że potrzebujesz również pomocy z ich strony. Będą Cię motywować i wpierać w trudnych chwilach. Takie chwile będą, zawsze są –każde potknięcie, każde zwątpienie to doświadczenie jak sobie radzić w tych sytuacjach. Musisz być przygotowany na takie zdarzenia. Nie ma ludzi idealnych, nie musisz spełnić 100% zaleceń ale po każdym ciasteczku, po każdym błędzie żywieniowym nie poddawaj się, tylko idź cały czas systematycznie do przodu.

Bardzo pomocną rzeczą podczas budowania motywacji jest przygotowanie listy elementów, cech, które się w Tobie zmienią jeżeli zredukujesz masę ciała. Jak sobie wyobrażasz siebie np. 10 kg szczuplejszą/ego. Zrób listę i wypisz co się w Tobie zmieni, wypisz wszystkie elementy: zawodowe, prywatne, zdrowotne, wyglądowe… Po drugiej stornie zrób tabelę z elementami które będą się pogarszać jeżeli nie zredukujesz masy ciała. Powieś w widocznym dla Ciebie miejscu i czytaj ją codziennie, zwłaszcza w chwilach zwątpienia.

Wiele osób podkreśla iż obecnie panuje ,,kult pokarmu”. Każda uroczystość wiąże się zjedzeniem. Na każdym kroku jesteśmy atakowani przez małe przekąski. Jedzenie jest dla nas najprostszą, najszybszą formą nagrody. Wiele osób w chwilach stresu i zmęczenia, po ciężkim dniu pracy, ucieka się po słodycze, ulubione potrawy aby chociaż na chwilę poczuć się dobrze, poczuć chwilę relaksu. Aby wytrwać w zaleceniach musisz zmienić podejście do jedzenia. Jedzenie ma dostarczyć nam przede wszystkim energii, potrzebnych składników do prawidłowego funkcjonowania. Pomyśl co lubisz robić, co sprawia Ci przyjemność i tym się nagradzaj. Może jest to wizyta u kosmetyczki, nowy lakier do paznokci a może gra w siatkówkę, kino, teatr.

Powyższe wskazówki, to tylko niewielka część z zakresu psychodietetyki. Jeżeli czujesz że potrzebujesz wsparcia, zawsze możesz zgłosić się do psychologa, psychodietetyka i z nim porozmawiać, doradzić się. Przeanalizuj Swoje życie, rozważ za i przeciw, oraz podejmij dojrzałą decyzję o rozpoczęciu odchudzania. Każdy dobry dzień, każdy zgubiony kilogram to duża satysfakcja i dalsza motywacja do osiągnięcia sukcesu. Ja w Ciebie wierzę.

Artykuł przygotowany przez dietetyk Justynę Bednarczyk z Centrum Leczenia Otyłości.

Did you find apk for android? You can find new Free Android Games and apps.